web analytics

Vypadol prúd? Nepanikárte

Nedávno v paneláku vypadol doobeda prúd. Keďže naša spoločnosť je nastavená tak, že bez elektriky si ani neškrtneme, aj ja som sa vybral do mesta. Doma sa toho totiž veľa urobiť nedalo. Dole som sa vybral samozrejme po schodoch, aj keď som si pri tom nespieval. O dve poschodia nižšie som stretol susedku, staršiu pani. S kuchynským nožom v ruke sa hrabala v rozvodnej skrini na chodbe.

Keď ma zbadala, povedala mi, že jej nejde elektrina. Nevedel som, či sa mám smiať alebo plakať, keď som ju tam tak videl v komickej situácii, ako s nožom na chlieb sa prehrabuje medzi káblami od televízie a internetu medzi hodinami elektrárenskej spoločnosti. Povedal som jej, že prúd nejde v celom paneláku, že se nejedná o poruchu v jej byte, aby skrinku radšej zatvorila a počkala, kým to opravia a elektrinu zase pustia.

Bol som rád, že ma poslúchla, lebo keby bolo všetko pod prúdom a ona by sa zle dotkla niečoho v tej šachtovej skrinke alebo prerezala izoláciu nesprávneho kábla…

Čo robiť pri výpadku elektrického prúdu?

Hlavne nepanikárte.

Cez deň je situácia jednoduchá, všade je dosť svetla. V noci je to horšie. Zhasne svetlo, televízor, je tma. Ak je výpadok v celej štvrti, zhasnú aj pouličné svetlá. Je dobré, ak sa vo svojom byte orientujete aj po tme a keď viete, kde máte sviečku, zápalky alebo zapaľovač alebo baterku s nabitými baterkami. Hlavne keď viete, že ich máte. Tak ich teda nájdite, nerozbite si kolená o nábytok a kuchynskú linku a posvieťte si na tú tmu.

V prvom rade by ste mali zistiť, či sa jedná o výpadok prúdu len vo vašom byte, alebo v paneláku či celej štvrti.

Ak zhaslo svetlo, ale iné spotrebiče (televízor, hodiny s napájaním zo siete či mikrovlnka s hodinami…) vám idú, pravdepodobne vám iba vypadol istič. Ističe pre rozvody elektriny máte pravdepodobne v chodbe. Ističe však nevypadávajú len tak samé od seba. Pravdepodobne vám praskla žiarovka. Najprv ju teda vymeňte a ak nemáte náhradnú, aspoň vyskrutkujte z objímky. Potom môžete istič „nahodiť“, teda presunúť páčku najprv dole a potom hneď hore do pôvodnej polohy. Ističov je viacero typov.

Keď naraz vypli svetlá aj ostatné spotrebiče, problém je väčší. V panelákoch bývajú na chodbách v inštalačnom jadre hlavné ističe pre celý byt (v byte sú ističe pre svetlá a pre rozvody do zásuviek). Takže je potrebné zistiť, či sme bez prúdu len my, alebo táto „radosť“ postihla celý panelák. Najjednoduchšie je vykloniť sa z okna a pozrieť sa, či je u susedov tma, či nie je tma náhodou aj v paneláku naproti a ako je na tom pouličné osvetlenie. Druhou možnosťou je jednoducho vyjsť na chodbu a skúsiť, č svieti svetlo na chodbe alebo ide výťah.

Ak áno, problém je zrejme vo vašom byte alebo s hlavným ističom vášho bytu. Ak nie, bez prúdu je celý panelák a potom nemáte čo riešiť. Na zisťovanie prítomnosti prúdu v zásuvkách slúži skúšačka, určite nie kuchynský nôž! Ak sa v domových rozvodoch nevyznáte, zbytočné je sa v tom „vŕtať“ a kontrolovať stav, aj tak neviete, ako to má vyzerať.

Skúšačku vložte do ľavej zdierky zásuvky a chyťte rukou zadný kovový výstupok. Ak je v zásuvke, vo fáze, „šťava“, v skúšačke sa rozsvieti dútnavka. Ak dútnavka nesvieti, ale svieti v pravej zdierke, nemáte v poriadku elektroinštaláciu. Ak nesvieti ani v jednej zdierke, nemáte elektriku v zásuvke alebo nepoužívate správne skúšačku.

Veľký výpadok, teda pre celú štvrť, zrejme už rieši váš dodávateľ elektrickej energie. Výpadok v bytovke by ste mali oznámiť vášmu správcovi domu, ale najskôr asi vášmu domovému dôverníkovi, aby ste správcovi nevolali všetci obyvatelia naraz… Rovnako správcovi ohláste problém s elektroinštaláciou v byte. Správca má kontakty na servisné firmy, ktoré problém diagnostikujú a odborne odstránia. Kontakt na správcu má váš domový dôverník alebo je na nástenke na chodbe.

Hlavne nepanikárte a nevŕtajte sa v tom.

1 komentár

  • Tamara Kuliskova 1. júna 2015 Odpovedať

    V 1/4 nasho panelaka vypadla elektrina po masivnom vrtani priklepovou vrtackou. Stalo sa to aj v predchadzajucih dnoch – v byte prebiehala rekonstrukcia. Kedze vlastnik „okamzite“ nevedel zohnat kompetentne osoby v dome, zavolal havarijnu sluzbu, ktora odvrtala zamok na dverach s pristupiom k domovym isticou. Elektrina nesla asi 2 hodiny, jedna kompetentna osoba mala sluzobny mobil doma, vlastnika spatne volala, druha kontaktna osoba bola na maili, v polhodinovom dosahu – nikto ju nekontaktoval. Postupoval vlastnik spravne? Dakujem za odpoved, s pozdravom Kuliskova

    Firefox 38.0 Firefox 38.0 Windows 8.1 x64 Edition Windows 8.1 x64 Edition
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101 Firefox/38.0

Napísať odpoveď pre Tamara Kuliskova Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.