Ak budete chcieť nastúpiť do bratislavskej električky alebo autobusu či trolejbusu MHD v týždni od 16. do 22. septembra, budete musieť mať pri sebe vodičský preukaz. Alebo zaplatiť. Pokutu alebo cestovný lístok. Ak čítate aj iné weby, tak len tak medzi rečou sa dozviete, že hocijaký vodičák vám ale ako električenka nestačí. Musí to byť výhradne európsky vodičský preukaz.
Ešte sme len začali a už máte pocit, že je tu nejak priveľa diskriminácií? Celá akcia sa koná ako Európsky týždeň mobility, ktorý chce vyzvať ľudí, aby vystúpili z áut a nasadli na verejnú dopravu, bicykel či išli pešo. Aj preto vraj parkoviská zaberú pingpongové stoly a iné športové aktivity.
Vždy, keď nejakú akciu pripravujú úradníci, či už naši slovenskí, alebo tí európsky, vždy sa mi derú na jazyk porekadlá, ako napríklad Keď sa rúbe les, lietajú triesky alebo S vaničkou vyliali aj dieťa a tak podobne.
Všetci „obyčajní“ cestujúci budú naďalej za MHD platiť, len vodiči s európskym vodičským preukazom budú mať MHD zadarmo. Cez deň. Na nočné spoje táto výhoda neplatí. A kto má starý slovenský vodičák, má smolu. Nebol ochotný zaplatiť úradníkom za vydanie nového vodičáku, zaplatí MHD, papľuh jeden akýsi šporovlivý! A ak náhodou časť cesty pôjde autom, lebo na jeho každodennej trase metro stále nepremáva, tak nebude mať kde zaparkovať, lebo sa mu tam rozložia stolní tenisti. By ma zaujímalo, ako to bude riešiť mestská polícia, keď títo športuchtiví aktivisti zaberú vyhradené parkovacie miesto, za ktoré jeho majiteľ, pardón, užívateľ, zaplatil nemalý poplatok.
„Európsky týždeň mobility chceme využiť na to, aby sme zvýšili povedomie verejnosti o tom, že autá sú napríklad silným znečisťovateľom a že ak podporíme alternatívne druhy dopravy, tak podporujeme aj čistejšie ovzdušie. Chceme tiež hovoriť o tom, že prostredníctvom zdravého spôsobu dopravy – cyklistickej či pešej – zmenšíme dopravné zápchy v meste,“ uviedol na tlačovej konferencii primátor Milan Ftáčnik.
Pán primátor ale nespomenul, či sa už postarali o čistejšie ovzdušie v bratislavských električkách. Či konečne našli efektívnu metódu, ako z vozňov vykázať bezdomovcov, ktorí ich využívajú ako pojazdnú nocľaháreň či útulňu. Svojím smradom otravujú vzduch slušným a platiacim cestujúcim. Pán primátor nespomenul, či vyriešili agresivitu niektorých cestujúcich voči spolucestujúcim. Pán Vtáčnik opomenul spomenúť, čo konkrétne urobili pre bezpečnosť a spoľahlivosť MHD. Aby ľudia radi cestovali autobusmi alebo trolejbusmi, nie len nasilu, keď im v hlavnom meste obsadia parkoviská.
Tiež som sa nič nedozvedel o širokej sieti P+R parkovísk (park and ride – zaparkuj auto a cestuj MHD) v celej Bratislave so zvýhodneným celodenným parkovaním osobných automobilov pre majiteľov cestovných lístkov MHD.
Ale aby som len nekritizoval. Novú, približne 1200-metrovú cyklotrasu počas týždňa mobility vo štvrtok 19. septembra otvoria pri Chorvátskom ramene na úseku Tematínska a Antolská. Budete si môcť asi trikrát šliapnuť do pedála bez toho, aby vás ohrozilo auto. Úplne stačia korčuliari na kolieskových korčuliach. Ale však čo, hlavne, že máme pre cyklistov povinné prilby na hlave. V Maďarsku ich netreba, v Rakúsku ich netreba, v Nemecku ich netreba, v Čechách ich netreba, v Poľsku ich netreba. Na Ukrajine som nebol na cyklovýlet.
.
Pridať komentár