web analytics

Budúcnosť farmárskych trhov: Vzniknú supermarkety bio a farmárskych potravín?

Staršia pani si pozrie jablko, než ho vloží do košíka. Chce sa presvedčiť, že za cenu, ktorú predajcovi odovzdá, dostane skutočnú kvalitu. Pravidelne každú sobotu nakupuje čerstvé potraviny na farmárskom trhu. Nie je sama, kto si zvykol na novú formu predaja v Čechách. Aká budúcnosť tieto trhy čaká?

V posledných rokoch sa v Českej republike na mnohých miestach ujali farmárske trhy. Nakupovať kvalitné a čerstvé ovocie, zeleninu, mäso, údeniny, ale aj pečivo a mliečne výrobky, to na trhu v minulosti chýbalo, a preto stánky na námestiach českých miest získali počas veľmi krátkej doby veľkú popularitu medzi ľuďmi. Lenže ani tam, ako ostatne vo všetkom, sa neubránia podvodníkom. Ako sa presvedčiť, že tovar, ktorý trhovníci ponúkajú, je dobrý a pochádza skutočne z domácich fariem?

Nebojte sa opýtať

Pýtajte sa predajcov, odkiaľ sú, a požiadajte o ochutnávku. Správny hospodár vám ochotne odpovie na vaše všetečné otázky. Nemá čo tajiť, naopak sa rád pochváli svojim kvalitným tovarom. Starí sedliaci bývali ako sa patrí pyšní na „svoje“ odrody, ktoré pestovali po celé generácie. Ak odpovedá predajca vyhýbavo alebo dokonca nie je schopný povedať, kde tie paradajky pestuje, je to podozrivé. Nenakupujte a radšej choďte o dom ďalej. Pravdepodobne máte čo do činenia len s priekupníkom, ktorý niečo získal z veľkoobchodu a na trhu len drahšie predáva a ťaží z momentálnej obľuby farmárskych trhov.

Certifikácia znamená záruku

Práve takýchto podvodníkov sa snaží vykoreniť Asociácie farmárskych trhov, ktorá vznikla 20. septembra 2012. Jej cieľom je preverovať farmárov a ich tovar a na základe vykonanej kontroly im udeľovať certifikát. Počas kontroly zisťujú, či je ovocie a zelenina pestované bez chémie, zvieratá chované v súlade s pravidlami ekologického chovu. Cieľom týchto kontrol je zabrániť tomu, aby sa medzi skutočných farmárov dostávali podvodníci, ktorých cieľom je len zbohatnúť na priekupníctve. Zodpovední organizátori trhov si svojich predajcov starostlivo vyberajú podľa prísnych pravidiel stanovených Kódexom asociácie. U tých certifikovaných by zákazník mal mať záruku istoty pôvodu a kvality surovín. Prvým takto certifikovaným trhoviskom sa stal Jirák na Prahe 2.

Smerovanie ku kamenným obchodom

Obľuba farmárskych trhov tiež prinútila predajcov začať v minulých dvoch rokoch pôsobiť aj v kamenných obchodoch. Pretože by sotva prerazili v sieti reťazcov supermarketov, založili si vlastné obchodné kanály. Vznikla napríklad sieť obchodov „Sklizeno“ alebo „Náš grunt“ na princípe franchisingu. Dôvodom rozvoja farmárskych kamenných predajní je skutočnosť, že ľuďom nestačí nakúpiť svoj tovar raz za týždeň v čase konania trhov, chcú ho mať k dispozícii častejšie, najlepšie denne. V mnohých prípadoch sa to už darí, ľudia si farmárske obchody našli a zvykli si do nich pravidelne chodiť.

Objavia sa megapredajne?

Doba obrovského rozmachu trhov už končí, v súčasnosti už prežijú len tie na dobrom mieste a tie, ktoré ponúkajú naozaj kvalitný tovar. Ďalšou etapou vývoja možno budú dokonca farmárske supermarkety v Prahe a Brne. Na predajnej ploche o niekoľkých stovkách štvorcových metrov by sa mal sústrediť sortiment z fariem, aspoň taký je plán siete „Sklizeno“. Je otázkou, či sa táto forma predaja ujme, v zahraničí už úspech má.

.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.