web analytics

Oplatí sa PZP?

Zákonná poistka, ako sa kedysi hovorievalo, bolo povinné poistenie každého motorového vozidla. So zrušením zákonného monopolu sa toto poistenie premenovalo na „povinne zmluvné poistenie“. Teda že si ako majiteľ auta môžete vybrať, kde si ho poistíte, ale nemôžete si vybrať, či si auto poistíte. Proste musíte. Napriek tomu sú ľudia, čo jazdia s nepoisteným autom.

Povinne zmluvné poistenie si ešte stále ľudí mýli s havarijným poistením. Aký je medzi nimi rozdiel? Ak na vašom vozidle vznikne škoda, poistná udalosť (nehoda, pád stromu, či iná), tak poisťovňa vám škodu na aute uhradí (teda mala by uhradiť, ale prax býva často zložitá) a v prípade, že je za škodu niekto priamo zodpovedný, vymáha škodu od neho.

Rozdiel medzi havarijným poistením a PZP

Ak teda máte auto havarijne poistené a iný vodič do vás narazí svojím autom a pokrčí vám blatník, jeho opravu vám poisťovňa uhradí a vy nemusíte vymáhať škodu alebo náklady na opravu od tohto vodiča. A za to všetko si sám zaplatíte. Poistné. Cena poistného sa vypočítava z ceny nového automobilu, ale škoda sa uhrádza z takzvanej amortizovanej ceny. Inými slovami, ak narazia do vášho šesťročného auta, dostanete za blatník nie jeho aktuálnu cenu, ale asi jednu šestinu, lebo podľa poisťovne bolo auto staré a keby vám zaplatili nový blatník, vy by ste sa (bezdôvodne) obohatil, a to vaša poisťovňa nemôže pripustiť. Ako by k tomu prišli jej akcionári? Ved na poistení predsa zarábajú oni, nie vy!

Z toho vyplýva, že poistiť sa oplatí maximálne tak auto do troch rokov veku, a kto si dal auto poistiť ako nové a ako deväťročné ho má stále ešte poistené, mal by si zrátať, či už nezaplatil na havarijnom poistení viac, ako je súčasná hodnota auta…

Výška plnenia z povinne zmluvného poistenia

Povinne zmluvné poistenie funguje inak. Poisťovňa z neho nezaplatí v prípade nehody vám, ale tomu, do koho ste vrazil. Ak zničíte stĺp pouličného osvetlenia, zaplatia z neho nový stĺp. Inak by jeho majiteľ si nárokoval škodu u vás. Ak trafíte dobre drahý mercedes a rozbijete ho, škodu uhradí poisťovňa. A rovnako je to aj so „škodou“ na zdraví človeka. A nejde len o cenu obväzov a injekcií proti bolesti. Ublížiť dobre zarábajúcemu človeku a platiť niekoľko mesačné liečenie a stratu zárobku či zisku, to by bola dobre drahá sranda. Výška poistného plnenia je zo zákona minimálne 5 miliónov eur na zdraví a 1 milión eur na majetku. S niektorými poisťovňami si môžete dojednať aj vyššie poistné plnenie.

A pretože zákonné minimum je u každej poisťovne zo zákona rovnako vysoké a pretože peniaze z neho dostane vždy ten druhý, nie vy, tak preto sa vodiči snažia každý rok platiť čo najmenej. A preto sa môže stať, že za jedno a to isté auto jeden a ten istý vodič dostane poistku za 250 eur a v druhej poisťovni pri troche presviedčania len 120 eur.

Oplatí sa venovať trochu času pred skončením platnosti poistky zisťovaniu aktuálnych podmienok a cien u konkurencie. Rozhodne viac, ako neplatiť PZP vôbec a riskovať nie len pokutu, ale aj vymáhanie prípadnej škody v plnej výške, ktorú môžete spôsobiť druhému vodičovi. Nikdy totiž neviete, na koho narazíte.

.

2 komentáre

  • Peter 9. septembra 2013 Odpovedať

    Nechápem úvodnej otázke v názve článku 🙂 oplatí, neoplatí… je to predsa povinné.

    Firefox 23.0 Firefox 23.0 Windows 7 x64 Edition Windows 7 x64 Edition
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:23.0) Gecko/20100101 Firefox/23.0
    • redakcia 9. septembra 2013 Odpovedať Autor

      To, že je niečo bežné alebo povinné, ešte neznamená, že je to normálne alebo správne.

      Firefox 16.0 Firefox 16.0 Windows XP Windows XP
      Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:16.0) Gecko/20100101 Firefox/16.0

Napísať odpoveď pre Peter Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.