web analytics

Nafťák alebo benziňák?

Nafťák alebo benziňák? Pred pár rokmi by som vám odpovedal celkom jednoznačne. Dnes vlastne tiež. Len by som od vás chcel počuť, koľko a ako často budete s autom jazdiť. A koľko máte pripravených peňazí na servis, najmä jazdeného auta. Lebo aj tu je niečo za niečo a to „niečo“ sa môže pri nesprávnom výbere veľmi predražiť. A verte, že viem, o čom hovorím.

Každému sa páči iné auto. Niekomu s kufrom, niekomu kombík a ďalšiemu zas šporťák. Niekomu malé, inému väčšie a tretiemu vysoké. Niekto preferuje malý motor, druhý silný, niekomu „vonia“ benzín a iný uprednostňuje naftu. Preč sú tie časy, kedy ste si mohli vybrať medzi Škodou 120 L modrou a Škodou 120 LS červenou. Ale možnosť širokého výberu prináša aj široké vrásky starostí: ktoré si vybrať?

Aké sú hlavné rozdiely medzi nafťákom a benzíňákom?

Pri uvažovaní o rovnakom aute, len rozdielnych motoroch, prídeme k nasledovným hlavným rozdielom:

  • benziňák je konštrukčne jednoduchší
  • nafťák je zložitejší
  • benziňák je lacnejší na údržbu
  • nafťák má nižšiu spotrebu
  • benziňák jazdí vo vyšších otáčkach
  • nafťák jazdí dobre v nižších otáčkach
  • benziňák sa skôr zohreje a kúri

Dnes sú veľmi rozšírené naftové motory s turbom (pre ne platí horeuvedená charakteristika) a bezturbové benzínové motory s rovnakým objemom valcov majú podobný výkon. Rozdiel je ale v tom, kedy dosahujú maximálny výkon. Naftové motory v nižších otáčkach (cca 3000 ot/min) a benzínové vo vyšších (cca 4500 ot/min – samozrejme sú rozdiely medzi výrobcami). Výkon určuje, ako rýchlo dokáže auto ísť. Zrýchlenie pri predbiehaní alebo odpich z križovatky určuje skôr krútiaci moment. Ten majú turbodiesle vyšší (dvojliter cca 280 až 320 Nm pri cca 2000 ot/min) a pri nižších otáčkach, ako benziňáky (cca 180 až 220 Nm pri 3500 ot/min). Z toho vyplývajú aj rozdielne charakteristiky jazdných vlastností, samozrejme upravené prevodovkou.

Majitelia nafťákov si chvália stabilný a silný záťah z nízkych otáčiek, možnosť predbiehania bez nutnosti podraďovania, majitelia benzíňákov pre podobnú jazdu oceňujú zvuk motora vytočeného do vyšších otáčiek.

Tieto dve charakteristiky podmieňujú ale nižšiu spotrebu dieslov a súčasne ich vyššiu životnosť. Pre rovnakú ubehnutú vzdialenosť auta potrebujú cca polovičný počet otáčiek motora. Na rovnaký počet otáčiek motora ubehne teda dieslové auto väčšiu vzdialenosť.

Vybrať si nafťák alebo benziňák?

Nafťák alebo benziňák? Vieme, ako fungujú, ale stále nevieme, kam s autom plánujte jazdiť. To je podľa mňa rozhodujúce pre výber motora. Krátke jazdy po meste alebo na malé vzdialenosti (3 až 5 km) nie sú nič pre nafťák, najmä nie v zime, kedy sa ani nestačí poriadne zohriať a preto bude mať vysokú spotrebu. To je jednoznačne parketa benzínového motora, pričom ani jednu dlhú cestu na dovolenku alebo pár výletov do roka zvládne bez problémov.

Pokiaľ potrebujete ťahať dlhé štreky pár sto kilometrov pár razy do týždňa, nafťák je vaša voľba. Pohodlná jazda, minimum radenia rýchlostí, bezpečné predbiehanie a nízka spotreba paliva. Občasné jazdy po meste mu neublížia, ale na diaľnici sa cíti lepšie.

Rozdiel je v nákladoch na servis

Auto si nekupujete na celý život. Má svoju životnosť, pričom niektoré diely musíme považovať za spotrebný materiál a pravidelne ich meniť. Brzdové kotúče a obloženie, ložiská náprav, tlmiče perovania. To majú spoločné nafťáky aj benziňáky. U benzínového motora sú to ešte sviečky a občas rozvodový remeň, prípadne s ním hneď aj vodná pumpa. U naftového sú kritické diely (najmä z hľadiska ceny – aj keď majú dlhší interval výmeny, ako sviečky) vstrekovacie trysky, občas vstrekovacie čerpadlo a u ľudí, čo nevedia s dieslom jazdiť, aj turbo. Každá položka v hodnote 500 až 1000 EUR. Dosť drahá sranda. Životnosť týchto dielov sa výrazne skracuje pri jazdách na krátke vzdialenosti.

Náklady na servis by ste mali brať do úvahy najmä, keď kupujete ojazdené auto. U dvoj-trojročného auta to byť problém nemusí, pri šesť-sedemročnom časovaná bomba. Najmä ak má auto „krásnych“ 147 tisíc km, ako väčšina v autobazároch.

Keď dieslové kupujte auto nižšej strednej triedy (VW Golf, Ford Focus, Opel Astra) dovezené zo zahraničia, rátajte s tým, že môže mať najazdených tak 30 tis km ročne. Sedemročné auto teda 200 tis. km. Žiadnych 98 tis. U auta vyššej strednej (VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra) musíte rátať s 50-60 tis km za rok. Teda po siedmych rokoch dobre cez 350 tis km. „Krásnych“ 147 tis km malo dávno, vééééľmi dávno. Neveríte? Pozrite si mapu Nemecka, aké je oproti Slovensku veľké. A všade diaľnice. U nás by ste nemali šancu toľko najazdiť, tam bez problémov. Aj keď aj ja som pred pár rokmi najazdil za rok 80 tis km nafťákom po SR, ČR a Poľsku. Pracovne samozrejme.

Netvrdím, že tie autá nemôžu byť v dobrom stave, ani to, že sa po pár týždňoch rozsypú. A interiér je určite zachovalý. Len si dajte pozor pri výbere a pozerajte na skutočný stav a roky, nie na kilometre na tachometri. A rátajte s výdavkami na servis po kúpe a prípadné poruchy kľúčových častí po skutočnom opotrebení, nie tachometrickom.

Kedy sa oplatí naftové auto?

Ak najazdíte mesačne tak 1000 km a všetko krátke trasy, tak nafťák určite nie. Radšej siahnite po benzínovom motore. Pokiaľ jazdíte menej často alebo len dlhé trasy a mesačne aspoň 3000 km, už sa vám vyplatí nafťák. Nafta je lacnejšia, rovnaké autá s rovnakým objemom motora majú v nafte nižšiu spotrebu až o 2 litre na 100 km a potom sa vám oplatí aj vyššia investícia do servisu naftového motora. Nezabúdajte, že do nákladov na vozenie sa nepočítame len pohonné hmoty, ale aj náklady na údržbu za dobu, po ktorú auto využívame.

V niektorých autách nájdete tzv. hladký diesel, teda bez turba. Auto s nižším výkonom aj krúťakom, bez súčiastky náročnej na peniaze, keď sa pokazí alebo opotrebuje. Na druhej strane sa objavujú v nových autách malé benzínové motory s turbom, občas trojvalce, objem 1 až 1,2 litra. Pre všetky tieto platia iné zásady, ako sme si povedali hore.

Dúfam, že si vyberiete správne a auto vám bude dlho a dobre slúžiť.

1 komentár

  • My sme si nezačali… | Osobný blog 27. decembra 2012 Odpovedať

    […] obchod ju štátu odvedie, lebo keby nie, aj na to má štát efektívne páky. Jazdíte autom? Na naftu alebo na benzín? Pri každom tankovaní platíte s cenou paliva (čo je asi štvrtina) aj spotrebnú daň z palív […]

    WordPress 3.4.2 WordPress 3.4.2
    The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/3.4.2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.