Spaľovací motor osobného automobilu potrebuje pre svoje fungovanie predovšetkým dostatok paliva. Najčastejšie benzín alebo naftu. Zásobu paliva autá vozia v nádrži a podľa jej veľkosti a spotreby automobilu, ktorá zase závisí od jeho zaťaženia a spôsobu jazdy, sa dá vypočítať odhadovaná vzdialenosť, ktorú auto ujde na jednu nádrž. Potom treba zásobu paliva doplniť.
Pre dopĺňanie paliva slúžia motoristom čerpacie stanice pohonných hmôt. V dávnej minulosti u nás platilo pravidlo, že benzínka musí byť najmenej každých 50 kilometrov. Avšak mnohé benzínky mali cez víkend zatvorené alebo boli otvorené len od šiestej hodiny ráno do večera ôsmej alebo desiatej hodiny. Takže ak ste aj bývali v meste, ale chceli ste na svoj výlet vyraziť v nedeľu skoro ráno, nesmeli ste zabudnúť večer pred cestou natankovať plnú nádrž, pretože s veľkou pravdepodobnosť ste po ceste míňali zatvorené čerpacie stanice. Takže samozrejmou výbavou motoristov okrem lekárničky a ťažného lana boli aj kanistre s palivom. Najprv klasické dvadsaťlitrové, neskôr boli k dostaniu aj menšie desaťlitrové a optimisti jazdili s päťlitrovou rezervou v kufri. Keď ste prišli k čerpačke, ktorá bola zatvorená, natankovali ste z bandasky.
Samozrejme, že ukazovatele stavu hladiny paliva v nádrži boli v autách aj v minulosti. Keď sa ručička blížila k minimu, rozsvietila sa kontrolka, signalizujúca, že auto už ide na rezervu a je načase hľadať miesto pre doplnenie paliva. Plavákové snímače hladiny paliva merali objem a často sa rezerva rozsvecovala pri úrovní desať litrov paliva v nádrži. Akú vzdialenosť ujdete na toto množstvo, to si musel každý motorista spočítať sám.
Dnes nájdete čerpacie stanice doslova na každom rohu a len málo z nich býva v noci zatvorených. Tankovať môžete kedy chcete a väčšina vodičov si vyberá buď podľa sympatií k značke, alebo podľa vernostnej kartičky v peňaženke. Súčasné vozidlá majú tiež nižšiu spotrebu, ako staré žiguláky a súčasne aj nádrže na palivo s väčším objemom. Takže ak tankujete plnú, nemusíte tankovať tak často. Pravda, pokiaľ nejazdíte pracovne a neurobíte stovky kilometrov denne, to potom tankujete niekedy aj tri krát za deň 😉
Už len málo vodičov vozí v aute kanister na palivo ako železnú rezervu. A zmenil sa aj spôsob merania paliva v nádrži auta. Moderné automobily majú namiesto karburátora vstrekovanie paliva riadené počítačom. Takže ukazovateľ paliva a jeho kontrolka rezervy nie je spínaná meračom v nádrži, ale počítačom riadiacim motor. Preto kontrolka neukazuje minimálne množstvo paliva, ale minimálny dojazd.
U väčšiny moderných automobilov zopnutie kontrolky rezervného množstva paliva v nádrži signalizuje dojazd 80 km. Zo spôsobu vašej jazdy a zostávajúceho množstva paliva v nádrži počítač vypočíta, kedy vám palivo dojde.
Dá sa to využiť vo váš prospech. Ak idete po diaľnici povedzme 130 km/h rýchlosťou a rozsvieti sa vám kontrolka paliva, signalizujúca dojazd 80 km a vaša obľúbená čerpacia stanica je vzdialená tých 80 km, ale nechcete riskovať vyčerpanie paliva z nádrže a zavzdušnenie palivového systému, stačí zvoľniť rýchlosť na 110 alebo 100 km/h, kedy sa so znižujúcim odporom vzduchu zníži aj spotreba paliva a vzrastie počet kilometrov, ktoré na zostávajúce palivo ešte ubehnete. Samozrejme, že kopce na trase a prudké zákruty môžu spôsobiť krátkodobý výpadok dodávky paliva, preto tento spôsob dojazdu využívajte len ako naozaj núdzový.
Pridať komentár