web analytics
Oplatí sa navigačka v aute?

Oplatí sa navigácia v aute?

Pamätám si časy, kedy sme na ceste stretli jedno auto za hodinu… V mestách bolo tiež áut pomenej a keď sme išli do veľkého mesta, mali sme čas študovať mapu, prípadne zastať pri chodníku a spýtať sa. Dnes je hustota premávky taká vysoká, že zastaviť mimo parkoviska by znamenalo zastaviť dopravu v celej ulici. O aktuálnosti papierových máp sa občas dá tiež s úspechom polemizovať. A kto jazdí často a veľa a nie vždy má spolujazdca, schopného mapy presne a rýchlo čítať, veľa možností na výber nemá.

Kto jazdí pravidelne rovnaké trasy už dlhé roky, tak ten určite povie, že mu navigáciu netreba. Cestu pozná a až tak často sa nové úseky, preložky či križovatky zase nestavajú. Kto jazdí zakaždým iným smerom alebo po veľkých mestách či v zahraničí na navigáciu iste nedá dopustiť. Neoceniteľná je navigácia aj pri dlhých jazdách po diaľnici, kedy človek ľahko môže prehliadnuť ten správny výjazd. Oveľa lepšiu robotu ale navigačka spraví v meste, vo veľkom meste, ak sa vám nepodarí správne odbočiť alebo prejdete križovatku či je tam rozkopávka a nemôžete odbočiť podľa inštrukcií. Po pár sekundách navigácia prepočíta novú trasu k vášmu cieľu a naviguje vás novou trasou. Stačí nepodľahnúť panike, pokračovať priamym smerom alebo zastaviť pri chodníku, ak je miesto, alebo na parkovisku, niekedy stačí len na červenú na križovatke. Toto je podľa mňa najväčšia výhoda navigácie v aute.

Používať navigáciu sa vyplatí aj pri opakovaných cestách do rovnakého cieľa. Navigácia totiž neukazuje len to, kde máte odbočiť. Ukazuje vám aj to, ako ďaleko je k nasledujúcej odbočke, koľko kilometrov je do cieľa a koľko času vám bude cesta trvať. A tiež cestu pred vami, jej tvar. Neoceniteľné v noci v neznámom kraji alebo počas hmly. Niečo ako radar.

Mnohé navigácie sú vybavené funkciou TMC (Traffic Message Chanel). Technológia RDS (Radio Data System) zobrazuje na displeji rádia názov zvolenej rozhlasovej stanice, titul práve prehrávanej skladby alebo krátke textové správy o dopravnej situácii. Systém TMC (Traffic Message Channel) za pomoci RDS prenáša presne geograficky zamerané dopravné informácie. Ak je naviac automobil vybavený satelitným systémom GPS, vodič dostane výlučne správy z jeho bezprostredného okolia a zvolenej trasy.

Oplatí sa navigačka v aute? V praxi to vyzerá tak, že idete po diaľnici medzi Brnom a Prahou a kdesi 50 km pred vami sa stane nehoda a diaľnica je zablokovaná. O pár minút vám navigácia oznámi, že na trase je nehoda a predpokladané zdržanie a že našla trasu, ktorá je o pol hodinu rýchlejšia, či chcete byť na túto novú trasu presmerovaný. Po potvrdení vás prístroj naviguje na vhodný výjazd z diaľnice a po okolitých cestách vás navedie naspäť na diaľnicu za problémovým miestom. Ušetríte čas, ktorý by ste strávili čakaním v kolóne, alebo stratili blúdením po neznámych okresných cestách.

A prečo píšem o českej diaľnici? No lebo na Slovensku tento systém, ako inak, nefunguje. Údaje zbierajú monitorovacie dopravné zariadenia, záchranné služby, prípadne ich nahlasujú motoristi, sústreďujú sa v ústrednom centre dopravných informácií. Odtiaľ sa dostávajú k poskytovateľom dopravných informácií, teda rozhlasu. Kdesi na tejto trase je „hrčka“ a tak tu cestujeme ako kdesi v tramtárii.

Prenosné navigácie sa pripevňujú najčastejšie prísavkou na čelné okno, prípadne na prístrojovku. Keď vystúpite z auta, nenechávajte ju v ňom. Mohla by totiž ľahko zmeniť majiteľa.

Kým si vyberiete tú svoju z rôznych typov, nechajte si ich predviesť, aby ste zistili, aké ovládanie a aké mapy vám vyhovujú. A zistite si, či má možnosť aktualizácie máp z internetu. Pokiaľ zo zásuvky zapaľovača napájate aj iné prístroje, zaobstarajte si rozdvojku, aby ste mali zásuvku aj pre navigáciu. Podľa mňa sa navigácia v aute oplatí.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.