Teplé letné dni už končia aj v južných častiach Slovenska a motoristi riešia každoročne otázku: Prezuť na zimné pneumatiky alebo nie? A kedy sú zimné pneumatiky povinné? A aký rýchlostný index pneumatík použiť?
Súčasná zákonná úprava hovorí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič osobného motorového vozidla môže také vozidlo použiť v cestnej premávke len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami.
Pritom táto zimná pneumatika musí spĺňať dve zásady. Na boku pneumatiky musí byť značka snehovej vločky alebo písmená M+S alebo MS (mud and snow – špina/blato a sneh) a súčasne výška dezénu pneumatiky musí byť najmenej 3 mm.
Pri kúpe zimných pneumatík treba brať do úvahy aj najvyššiu konštrukčnú rýchlosť automobilu, hoci pri zimných pneumatikách predpis povoľuje použiť pneumatiky o jednu triedu nižšie. Ale v zornom poli vodiča na to musí upozorňovať nálepka. Ako to presne je?
Presné znenie aktuálne platného zákona o cestnej premávke:
§ 5 Kolesá, pneumatiky a proti sklzové reťaze
(2) Pneumatiky musia byť zvolené tak, aby ich konštrukcia, vyhotovenie, rozmery a hustenie zodpovedali podmienkam prevádzky, najmä najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla (povoleným zaťaženiam pripadajúcim na nápravu) a jeho najväčšej konštrukčnej rýchlosti a aby pritom dosahovali čo najväčšiu životnosť a hospodárnosť prevádzky vozidla. Nosnosť pneumatík nesmie byť nižšia ako povolené zaťaženie pripadajúce na koleso (nápravu) vozidla. Ako náhradné koleso s pneumatikou smie byť na núdzový dojazd použité koleso s pneumatikou inej alebo zvláštnej konštrukcie určené na tento účel výrobcom vozidla a výrobcom pneumatiky.
(4) Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M&S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom.
Rýchlostná trieda býva na pneumatikách vyznačená písmenom. Napríklad: 205/55 R16 91W (W = 270 km/h).
Tabuľka rýchlostných tried:
Rýchlostný index | A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | B | C | D | E | F | G | J | K |
km/h | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 | 110 |
Rýchlostný index | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | VR | W | ZR | Y | |
km/h | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | >210 | 270 | >240 | 300 |
Celoročné pneumatiky v zime
V zimných podmienkach je povolené používať aj takzvané celoročné pneumatiky, pretože majú povinné označenie na boku plášťa. Sú to pneumatiky ani nie dosť zimné a ani nie dosť letné so všetkými zlými aj dobrými vlastnosťami. Využijete ich najmä vtedy, keď s autom najazdíte skutočne málo kilometrov, v snehovej búrke určite nikam nepocestujete, pretože cestu môžete odložiť a v lete nebudete „rezať“ zákruty, ako športiak pred vami na nízkoprofilových letných pneumatikách. Nezabudnite, že na snehu alebo ľade musí byť dezén týchto pneumatík najmenej 3 mm vysoký, na suchu alebo vode stačí 1,6 mm.
Ostatným vodičom sa vyplatí mať dve sady kolies a na jeseň a na jar auto kompletne prezuť. Ak v lete máte na aute letné pneumatiky na pekných hliníkových diskoch, sadu zimných pneumatík môžete mať na lacnejších plechových diskoch, ktoré sa dajú ľahšie a lacnejšie opraviť alebo vymeniť, ak narazíte na kvalitu práce cestárov, teda na jamu v asfalte.
.
.
1 komentár
Děkuji Vám za váš zajímavý článek.
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.7; rv:24.0) Gecko/20100101 Firefox/24.0