S príchodom chladných dní vodiči prezuli svoje autá na zimné pneumatiky. Tým ale príprava na zimu nekončí. Nesmieme zabúdať na náplne automobilu. Predovšetkým nemrznúca zmes do chladiča je dôležitá, aby sme predišli poškodeniu motora mrazom. Mráz ale môže poškodiť aj nádržku na ostrekovače čelného skla a reflektorov a predovšetkým tie ostrekovače. Preto musíme venovať pozornosť aj kvapaline do ostrekovačov.
Pokiaľ jazdíte málo, je otázka náplne nádržky ostrekovačov jednoduchá. Nalejete hotovú zimnú zmes s odolnosťou do -20°C a máte vystarané na dlhú dobu. Ak však ťaháte dlhé štreky alebo jazdíte do hôr, je táto záležitosť trochu zložitejšia.
K dostaniu sú aj kvapaliny koncentrované s odolnosťou -40 až -60°C. Liať tieto náplne do nádržky priamo je zbytočne drahé, preto sú vhodné na riedenie vodou. Ale v akom pomere?
Ak sa pohybujete v nižších polohách a sledujete teplomer či už zabudovaný v aut alebo na dome, doporučujem nariediť kvapalinu na teplotu nižšiu aspoň o 5°C ako je teplota vzduchu. Radšej aj trochu viac. Dôvodom je to, že nemrznúca zložka sa z vody vyparuje oveľa rýchlejšie, ako voda samotná a ľahko sa môže stať, že za jazdy si ostreknete čelné sklo a časť zmesi vám na okne zamrzne. Stáva sa to najmä ráno, keď ešte auto nie je vykúrené a nemáte (zapnuté) vyhrievanie čelného skla. Skôr, než stierač zmes odhrnie, zamrzne a môžete si poškodiť ešte aj gumičky stieračov.
Pozornosť by ste mali venovať prejazdu horských priechodov. Ak máte zmes nariedenú „len tak-tak“ pre svoje okolie, pri prejazde hôr musíte počítať s poklesom teploty najmä na vrchole priesmykov. Pred jazdou si zmes doplňte nemrznúcou kvapalinou, lebo vám hrozí zamrznutie celého systému, poškodenie čerpadla a najmä ostrekovačov reflektorov, ak je nimi vaše auto vybavené. Opäť doporučujem o 10°C. V závislosti na akú teplotu máte zmes v nádržke nariedenú, musíte doliať potrebné množstvo koncentrátu. Jeho riedenie v pomere s vodou je na nádobke.
Doporučujem v aute voziť zásobu zmesi, ak idete na dlhšie trasy alebo hrozí sneženie a dážď, čo znamená veľa nečistoty na vašom čelnom skle od áut jazdiacich pred vami a protiidúcich. Voziť zvlášť koncentrát a zvlášť čistú vodu neodporúčam, pretože voda vám zamrzne. Moja rada je: vozte liter kvapaliny s odolnosťou -40°C pre doliatie v prípade prejazdu horského prechodu alebo náhleho poklesu teploty. A dva či tri litre zmesi s odolnosťou -10°C v prípade teplôt oscilujúcich okolo nuly, či -20°C pri teplotách klesajúcich na -10°C. Takúto zmes môžete vždy nariediť vodou na benzínovej pumpu, ak teploty vystúpia.
Neodporúčam dolievať nádržku ostrekovačov doplna, ak nepokračujete v jazde. To vám umožní kedykoľvek doliať koncentrát, ak hrozí pokles teploty pod hranicu, na ktorú máte namiešanú zmes v nádržke.
Nezabúdajte, že nariedenú zmes máte aj v potrubí od čerpadla do trysiek. Preto po doliatí koncentrátu pre zníženie bodu zamrznutia prestreknite dostatočne ostrekovače čelného, ale aj zadného skla, nech sa do potrubia dostane už koncentrovanejšia zmes. Nepomohlo by vám, že máte v nádržke nízkotuhnúcu zmes, keď budete mať na konci systému štopeľ z ľadu.
Ak vám predsa len systém ostrekovania zamrzne, zaparkujte auto napríklad na slnečnej strane parkoviska, najlepšie pri nejakej budove. Ideálne je nechať auto v garáži alebo parkovacom dome na hodinku dve. Teplo rozpustí ľad, potom doplníte koncentrát, prestreknete celý systém a môžete pokračovať v jazde.
Pridať komentár