Slnečné dni posledných týždňov mnohých majiteľov automobilov navnadili na riešenie otázky, či už neprezuť na letné pneumatiky. Avšak poletujúci sneh a pokuty od policajtov pre tých, čo už prezuli, dávajú najavo, že je na to zrejme ešte zavčasu. Tak kedy prezuť zimné gumy na letné?
Hoci sa zákonodarcovia snažia nastaviť túto „povinnosť“ podľa kalendára (zrejme podľa výšky svojej zainteresovanosti na prezúvaní), v krajine, kde je v každom kúte iná nadmorská výška, iný profil krajiny a teda aj iné teploty, nie je možné takto paušalizovať. Preto treba využívať zdravý rozum s rešpektovaním (niekedy aj nezmyselných) zákonných ustanovení.
V súčasnosti (rok 2013) platí nariadenie, že pneumatiky s označením „zimné“ alebo „celoročné“ so značkou MS alebo M+S na boku plášťa je potrebné mať na osobných autách vtedy, keď je na ceste súvislá vrstva snehu alebo ľadu alebo keď toto hrozí. Súčasne je potrebné mať minimálnu hrúbku dezénu (na 75% povrchu) 3 mm.
Posledné dni padal sneh, ktorý sa na cestách takmer okamžite rozpúšťal, no na tráve mimo cesty zostával a často bol na na vozovkách bočných ciest v mestách. Mnoho ľudí už v polovičke marca prezulo svoje tátoše na letné pneumatiky na pekných hliníkových diskoch a teraz sa dostali do problémov. Buď v stúpaniach bočných uličiek alebo s policajtami, ktorí radi kontrolovali dodržiavanie litery zákona a samozrejme pokutovali. A v tomto prípade oprávnene. Pretože nikto nemohol predpokladať, ako sa vyvinie počasie alebo ako bude za najbližšou zákrutou. A vodiči na letných svojím správaním ohrozovali nie len seba, ale aj ostatných motoristov a plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky.
Kedy teda prezuť na letné?
Podľa toho kde a kam jazdíte.
Ak je vo vašom okolí trvale teplota v čase, kedy auto využívate nad 10-12 °C, prezujte. Ak však jazdíte prevážne v noci, kedy môže byť len pár stupňov nad nulou alebo jazdíte do oblasti, kde je takáto teplota aj cez deň, zostaňte zatiaľ na zimných. Len dajte pozor, na tvrdších zimných pneumatikách sa dosť zle „režú“ zákruty pri vyššej teplote, takéto gumy vás v zákrute „nepodržia“.
Väčšina ľudí má letné pneumatiky na „elektrónoch“ a zimné na plechových diskoch. Pri aktuálnom stave povrchu našich ciest (za ktoré platíme dane, minimálne spotrebnú pri tankovaní a DPH) je lacnejšia oprava plechového disku (vyklepanie) ako hliníkového, čo je tiež dôvod počkať s prezúvaním na pekné letné kolesá. Ako píšem v úvode, mohlo by sa to predražiť.
Ak je vaše auto obuté do celoročných pneumatík a na vozovke nie je súvislá vrstva snehu alebo ľadu a podľa policajtov takáto situácia ani nehrozí, môžu mať dezén nižší, ako 3 mm (ale vyšší, ako 1,6 mm). Nezabúdajte ale, že čím nižší dezén, tým horší je odvod vody spod kolies pri daždi.
.
Pridať komentár