web analytics

Klimatizácia v staršom aute

Cestovať v horúčavách, ktoré v lete panujú, osobným autom na dlhšiu trasu je ako za trest. Najmä keď to auto je staršie a nemá klimatizáciu. No môj kamarát si pred rokmi, keď ešte vlastnil dobrevyzerajúcu Škodu 120L, poradil aj s týmto. Nápad je to jednoduchý, ľahko realizovateľný v akomkoľvek aute a najmä účinný.

Princíp klimatizácie je odvádzať teplo z jedného miesta na druhé. Z miestnosti von alebo z auta do vonkajšieho priestoru. V starých autách fungovalo v zime kúrenie, kedy sa odpadové teplo z motora vháňalo ventilátorom do kabíny, a v lete vetranie, kedy sa vzduch zvonka vháňal do auta. Buď ventilátorom, prípadne otvorenými oknami. No ak je vonku horúco, vháňať horúci vzduch do ešte horúcejšej kabíny nie je nič moc.

No a tu napadla kamaráta myšlienka. Ak nemôže odsávať teplo z kabíny von, mohol byť vháňať chlad dovnútra. Stará škodovka bola na takéto riešenie dobre pripravená. Vzduch do kabíny sa nasával na cez mriežky v prednej kapote do tunela, od kufra oddeleného priečkou s gumovým tesnením. Do tohto tunela sa zmestili dve jedenapol litrové pet fľaše. Stačilo ich deň pred cestou naplniť vodou, dať do mrazničky a nechať stuhnúť „na kosť“.

Tesne pred cestou, pri nakladaní batožiny do kufra, vložil obe fľaše do tunela. Po naštartovaní a vyrazení na cestu cez mriežky vchádzal vzduch do tunela s ľadom vo fľašiach, ochladzoval sa  a tak vstupoval do kabíny. Teplota v kabíne po úvodnom vychladení sa dala regulovať množstvom vzduchu, vháňaného do kabíny. Na začiatku cesty, kedy boli fľaše z vodou vybrané z mrazničky, chladili intenzívnejšie, ku koncu, ako sa ľad roztápal, už menej. Pri teplotách vonkajšieho vzduchu okolo 30°C vydržali dve fľaše chladiť kabínu škodovky zhruba dve hodiny. V tom čase sa veľa nejazdilo a ani na dlhé vzdialenosti, takže toto riešenie bolo celkom vhodné. Navyše lacné a jednoduché. Len na spiatočnú cestu sa už použiť nedalo.

Klimatizácia v aute spôsobuje zníženie teploty v kabíne a zvýšenie mimo kabíny. Nijaké teplo sa stratiť ani vypariť nemôže, môže sa len premiestniť. Rovnako je to aj pri „fľašovej“ klimatizácii. Teplo, „odoberané“ z kabíny auta sa premiestňuje do kuchyne, v ktorej stojí mraznička, kde boli fľaše s vodou chladené. Navyše tento systém má veľmi nízku účinnosť a vysokú energetickú náročnosť. No ako núdzové riešenie sa dá použiť. Celkom si ho viem predstaviť aj v iných autách, pri využití napríklad pollitrových PET fliaš. Pokiaľ nemáte možnosť vložiť ľadové fľaše do nasávacieho tunela vetrania, viem si predstaviť dvojlitrové fľaše ľadu na podlahe auta pri výduchoch vzduchu vetrania.

V každom prípade si takto môžete spríjemniť jazdu starým autom-veteránom napríklad vášho starého otca.

Označené ako

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *