Nie ste jediný. Ale meniť žiarovku v noci na frekventovanej ceste asi nebudete, pokiaľ to nebude pred orgánom, ktorý pomáha a chráni tak, že vám dá na výber: okamžitá výmena vadnej žiarovky alebo pokuta. Ale ani výmena na parkovisku nie je žiadny med. A sú autá, u ktorých je dobré zájsť radšej do autoservisu, toľko je okolo toho „tanečkov“. Čo teda robiť, aby sme predĺžili životnosť praskajúcim žiarovkám?
Majitelia úst s xenónovými žiarovkami sú vo výhode. Im „žiarovka“ nezhasne naraz, ale v priebehu asi týždňa postupne mení svoju farbu až do fialovej, kedy už takmer neosvetľuje vozovku, ale stále svieti a tak teda vodiči takýchto áut nemôžu byť pokutovaní snaživými pomáhačmi a ochrancami. A aj keď majú výrazne vyššiu svietivosť pri polovičnej spotrebe prúdu (a nižšom vyvíjanom teple, ktoré poškodzuje parabolu) a tiež vyššiu životnosť oproti halogénovým žiarovkám, ich cena je viac ako desaťnásobná. Nehodia sa preto na autá, používané na krátke časté jazdy napríklad po meste, zato vám urobia veľmi dobrú službu, pokiaľ často brázdite dlhými jazdami republiku alebo zahraničie.
Všimli ste, koľko vodičov „protestuje“ proti povinnosti celodenného svietenia u nás? Koľko vodičov rozsvecuje svetlá (a zapína si bezpečnostný pás) až počas jazdy, po prvých križovatkách a odjazdených pár sto metroch? A ako ich vypínajú už pred zastavením vozidla, krátko pred zastavením v cieli?
Ak patríte k podobným „protestantom“, nečudujte sa, že vám žiarovky praskajú. Vypnutá žiarovka má studené vlákno, zapnutím s av priebehu pár sekúnd zohreje na svoju prevádzkovú teplotu. Žiarovka a jej vlákno je konštruovaná tak, aby mala životnosť niekoľko sto hodín. Pred rokom 1989 sa udávala životnosť žiaroviek PAL asi 100 hodín, zahraničných až 250. Dnes sa dozviete, ktorá žiarovka má dvojnásobnú alebo trojnásobnú životnosť, ale dopracovať sa k údaju v hodinách je problém. Zrejme aj preto, že životnosť žiarovky neurčuje len počet hodín svietenia, ale aj počet zapnutí a vypnutí. A otrasov.
A sme pri kameni úrazu. Autožiarovky trpia otrasmi, pretože za naše vysoké spotrebné dane za naftu a benzín a diaľničné nálepky jazdíme po naozaj kvalitných povrchoch. Konštruktéri žiaroviek rátali s otriasaním rozžeraveného vlákna. Nie vlákna, ktoré sa zohrieva na pracovnú teplotu. Teda v situácii, kedy auto už ide po parkovisku či ceste a vodič žiarovku rozsvieti až počas jazdy. Alebo zhasne.
Pre žiarovku je najlepšie, keď zapnete svetlá a pohnete sa s autom až o pár sekúnd. A keď ich zhasnete až po úplnom zastavení. Môžete tak výrazne predĺžiť životnosť vlákna a teda celej žiarovky.
Pridať komentár