web analytics

Šetrenie paliva správnou jazdou

Jazdíte často autom? Štvú vás neustále sa zvyšujúce ceny benzínu a nafty? Existuje niekoľko možností, ako znížiť spotrebu vášho automobilu a aspoň trochu ušetriť. Dnes si ukážeme niekoľko z možností, ako to dosiahnuť. Niektoré možno poznáte, o niektorých ste už možno počuli alebo čítali a na niektoré ste možno už aj zabudli.

Najviac ovplyvňuje spotrebu paliva výber automobilu. Ak dokážete správne odhadnúť ako a na aké vzdialenosti ho budete využívať, najlepšie tak ušetríte. No teraz už auto máte a nám ide o to, ako čo najviac ušetriť práve s ním.

Máte v podstate dve možnosti. Prvou je štýl jazdy, teda ako využívate auto a jeho motor a druhou je jeho technický stav.

Venujme sa v tomto článku samotnému autu. Kedy ste naposledy kontrolovali pneumatiky? Merali ste tlak alebo ste do nich len tak kopli? Uvedomujete si, že pneumatiky sú to jediné, čo vás spája s vozovkou a rozhoduje nie len o zrýchlení, ale aj o dĺžke brzdnej dráhy? A o spotrebe vášho auta. Každý výrobca predpisuje na každé auto povolený jeden alebo viac rozmerov pneumatík a doporučuje ich hustenie. Niektorí výrobcovia udávajú tlak predných aj zadných pneumatík automobilu v závislosti od jeho zaťaženia, najčastejšie jednou až dvomi osobám a potom pri obsadení 3 až 5 osôb a náklad. Tlak v pneumatikách si pamätať nemusíte. Nájdete ho nie len v príručke k automobilu, ale často aj na vnútornej strane veka palivovej nádrže.

Čím vyšší je tlak v pneumatikách, tým sú tvrdšie, majú menší valivý odpor a auto má nižšiu spotrebu. Súčasne ale aj s menšou adhéziou sa predlžuje brzdná dráha a znižuje komfort jazdy. Výrobca preto určuje tlak v pneumatikách s ohľadom nie len na komfort posádky auta, ale aj na ich bezpečnosť na ceste. Prehustenie alebo podhustenie pneumatík tiež znižuje ich životnosť, lebo dochádza k ich zvýšenému opotrebeniu. Súčasne najmä mäkké pneumatiky zvyšujú spotrebu auta, pretože majú väčší valivý odpor a motor potrebuje viac výkonu na hýbanie autom.

V tejto súvislosti mi nedá nepripomenúť, že výkon motora udávaný výrobcom nie je trvalý, ale maximálny. Väčšinu času auto nepotrebuje celý tento výkon na to, aby hýbalo vaším autom, ale využíva len toľko z jeho potenciálu, ktorý potrebuje či už na pohnutie z miesta, či jazdu do kopca či rovine v závislosti od hmotnosti posádky a nákladu. A tvrdosti pneumatík, alebo aj rýchlosti (proti)vetra. Preto sa aj spotreba paliva líši pri jednotlivých jazdách.

Benzín (či naftu) vám „žerú“ aj okná, respektíve otvorené okná. Ak ich necháte otvorené počas jazdy, zvyšujete tým odpor auta a spotreba sa môže hravo vyšplhať hore až o jeden liter. A je vám v aute teplo a máte auto vybavené klimatizáciou, používajte ju. Táto zvyšuje spotrebu asi o pol litra na sto kilometrov, čo je menej, ako otvorené okná a vetranie prievanom. A to nehovorím aj o pohodlí posádky. Tu sa patrí povedať, že čím menší a slabší motor máte v aute, tým je rozdiel jazdy s otvorenými alebo zatvorenými oknami väčší. Rovnako to platí aj pri používaní klimatizácie.

Klimatizácia na svoju prácu potrebuje nejakú energiu. Tú si berie z bežiaceho motora. A o to viac si musí motor zobrať paliva. Preto ak chcete šetriť a nie je veľmi horúco, nepoužívajte klimatizáciu, len vetranie ventilačnou sústavou auta. Ak nastupujete cez deň do rozhorúčeného auta, nechajte na začiatok otvorenými dverami auto najprv vyvetrať. Klimatizácia nebude musieť ochladzovať vzduch z počiatočných napr. 45°C ale len z bežných napr. 32°C teploty okolného vzduchu. A na prvé minúty jazdy zapnite vnútornú cirkuláciu vzduchu v kabíne. Raz ochladený vzduch nebude vypúšťaný von, ale sa opäť o trochu ochladí a znova vchádza do kabíny. Výrazne to pomôže ochladiť interiér vozidla a súčasne tiež trochu zníži spotrebu. Len nenechávajte vnútornú cirkuláciu zapnutú príliš dlho, aby sa vám nezačali rosiť čelné a bočné okná.

Spotrebu auta vám zvyšujú aj „drobnosti“ na karosérii, či už ozdobné fanúšikovské návleky na spätné zrkadlá alebo ozdoby na anténe a podobne. Všetko to spôsobuje vírenie vzduchu okolo týchto predmetov, tým zhoršujú aerodynamický súčiniteľ a odpor vzduchu nerastie s rýchlosťou jazdy lineárne ale s druhou mocninou, teda oveľa rýchlejšie!

To už sa ale dostávame k úsporám pomocou štýlu jazdy a o tom si povieme v nasledujúcom článku.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.