Každým novým grafikonom je verejná doprava okresávaná, akoby nám zámerne chceli sťažiť cestu za prácou či rodinou. A pri pohľade do cenníkov automobiliek zas mám pocit, že sú určené manažérom veľkých alebo štátnych firiem. Alebo nám ponúkajú autíčka s minimotorčekom, ktorého tri valce sa ledva krútia a nevydržia ani dokiaľ sa kasňa nerozpadne rozhrkaná našimi kvalitnými cestami. A tak obyčajnému človeku neostáva nič iné, len sa poobzerať po nejakom ojazdenom aute, ak chce za svoje peniaze rozumnú kvalitu, primeraný výkon motora a slušnú cenu.
Slušný človek má v podstate tri možnosti, ako získať ojazdené auto. Prvou je možnosť kúpiť auto od iného občana, ale takých áut nie je na trhu veľa, druhou je dovoz zo zahraničia, ak má na to guráž alebo kontakty a preto najrozšírenejšou ostáva možnosť nákupu jazdeného auta cez autobazár, len si treba dať pozor na vyšpekulovaných predajcov.
Kúpa jazdeného vozidla nám umožní napríklad za rovnakú sumu zadovážiť si auto vyššej triedy, ako by sme za rovnakú sumu mohli mať auto nové. To znamená auto so silnejším motorom, väčším kufrom, vyššou pasívnou bezpečnosťou aj vyšším komfortom. Za to „zaplatíte“ najmä určitým počtom najazdených kilometrov a teda aj opotrebením motora, podvozka, bŕzd alebo interiéru. Ak kupujete auto s najazdenými 100 tisíc kilometrami, tak pri autách typu fabia to môže znamenať opotrebenie minimálne za polovicou životnosti, ale napríklad pri aute typu octavia či focus nie ste ani pri jednej tretine životnosti a priznajme si, kto najazdí na aute v rodine 200 tisíc kilometrov?
Rizikom vysokých nákladov na údržbu môže byť kúpa auta s vyšším najazdeným počtom kilometrov alebo starších, ako povedzme osem rokov. V tomto stave a veku je to problém hlavne motorov na naftu. Výmena vstrekovacieho čerpadla, trysiek prípadne turba, ktorým sú vybavené takmer všetky nafťáky, môže predstavovať hravo sumu 2.000 EUR. A to môže lacné auto dosť predražiť. Ak si na prípadné opravy necháte nejaké peniaze a počítate s týmito nákladmi pri kúpe, ani toto však nemusí byť problém. Trojtisícové auto iste nečakáte v prvotriednom stave a po dvojtisícovej oprave máte päťtisícové auto, ktoré vám ešte urobí dobrú službu.
U troj-štvor ročných áut je najväčším rizikom, že majú stočený tachometer. Autá nižšej strednej alebo strednej triedy sú vyrobené z kvalitnejších materiálov, ako autá malé alebo staršie felície a preto na nich opotrebenie nie je tak vidieť. Stačí auto vyumývať, preleštiť lak, dôkladne povysávať a pred vami stojí málo jazdené, len v nedeľu do kostola používané auto po starom pánovi. A po pol roku sa vám vysype turbo… S obľubou sa predávajú autá ako VW Passat alebo Ford Mondeo diesel štyri či päť rokov staré s najazdenými 147 tis km.
Takéto autá sa nekupujú pre rozvážanie detí do školy a na krúžky. Ani Nemec či Francúz nevyhadzuje eurá von oknom. A keď sa pozriete na mapu a porovnáte veľkosť Slovenska a Nemecka, musí byť aj poslabším v matematike jasné, že auto tam najazdí pri podnikaní riadnu dávku kilometrov. Priemerne to vychádza na 50 až 60 tisíc kilometrov za rok. Koľko má najazdených takéto auto za 4 či 5 rokov je jasné, aj napriek číslu 147000 na tachometri.
Pre Opel Astra či Ford Focus alebo iné autá nižšej strednej triedy môžete pri kúpe uvažovať s nájazdom 30 až 40 tis km za rok. Môžu vám v bazáre hovoriť čo chcú, pozerajte na celkový technický stav a sami si spočítajte, koľko to má nabehané a koľko bude strát okamžitý servis.
Oplatí sa vám na kúpu pribrať kamaráta automechanika, ktorý pozná ten typ auta, ktoré plánujete kúpiť a po kúpe sa oplatí vymeniť oleje v motore a spolu s ním aj filter oleja, vzduchu a paliva a tiež peľový (kabínový) filter. Tiež rozvodový remeň, ak auto nemá bezúdržbovú rozvodovú reťaz. U benzínových motorov aj zapaľovacie sviečky a prípadne aj káble. Skontrolujte stav bŕzd a obloženia, možno je už tiež zrelé na výmenu. Nevynechajte tlmiče pruženia a riadenie. Ide predsa o bezpečnosť vašu a vašej rodiny.
Doporučujem si pred kúpou pozrieť viac áut, nekupovať prvé, na ktoré narazíte. nedajte sa zmiasť čistým vzhľadom, takmer ako nové auto. Ujasnite si výbavu. Niekomu stačí klimatizácia mechanická, niekto „potrebuje“ automatickú. Niekomu stačí elektrické ovládanie len predných okien, iný chce všetky štyri. Niekto nechce auto bez vyhrievaného čelného skla, iný bez vyhrievaných sedačiek. Vynechaním pre vás zbytočných vecí môžete ušetriť na kúpnej cene. Alebo za rovnaké peniaze zohnať o rok novšie auto.
Pri výbere typu auta a používaného paliva hlavne berte do úvahy, ako budete auto používať, ako trasy budete jazdiť a koľko plánujete kilometrov za rok najazdiť. Aby ste sa správne rozhodli či nafťák alebo benziňák a aké veľké auto to má byť.
Možno sa zdá, že vás chcem od kúpy ojazdeného auta odradiť, ale opak je pravdou. Len som vás chcel upozorniť na úskalia, na ktoré si treba dať pozor pri výbere. Potom vám bude aj jazdené auto veľmi dobre slúžiť a za podstatne rozumnejší peniaz, ako nové. Nové auto síce má x rokov záruku, ale počas nej musíte využívať záručný značkový servis a ten nebýva lacný… A koľko vás stojí najazdený kilometer celkove, nie len palivo, je dôležité. Či?
.
Pridať komentár