web analytics

Bicykle na streche a spotreba auta

Bicykle na streche a spotreba auta Je leto a mnoho ľudí cestuje na aktívnu dovolenku autom a s bicyklom na streche. Kto nemá s takouto prepravou športového náčinia skúsenosti, môže sa zaujímať o to, ako mu takýto „aerodynamický doplnok“ ovplyvní spotrebu auta počas cesty. Pokúsime sa odpovedať na základe skúseností.

Na dovolenku väčšinou ľudia cestujú nabalení na týždeň či dva. Nie len potraviny, ale aj oblečenie na viac dní do teplého počasia ale aj do chladnejšieho či daždivého a tak je automobil celkom zaťažený, najmä ak cestuje celá rodina. A tak aj v prípade väčšieho auta je miesto na bicykle buď na streche alebo na zadných piatych dverách.

Ak je automobil, prevážne kombi prevedenie, vybavené pozdĺžnymi nosníkmi batožiny, stačí kúpiť priečniky a nosiče bicyklov na ne pripevniť, najčastejšie pomocou strmeňov a matíc. Toto riešenie je lacnejšie, ako nosič na zadné dvere alebo na guľu ťažného zariadenia. Na staršie autá sa predávajú priečniky, ukotvujúce sa do horného lemu dverí. Komplet priečnikov a držiakov bicyklov je tak možné ako jeden celok ľahko nasadiť na strechu auta a po príjazde do miesta pobytu zase ho zložiť, aby sa nestal objektom záujmu nenechavcov.

Odpor vzduchu vozidla rastie s rýchlosťou, avšak nie lineárne, ale kvadraticky. Teda ak zvýšime rýchlosť auta z rýchlosti 60 km/h na 120 km/h, odpor nevzrastie dvojnásobne, ale oveľa viac. A spotreba paliva je závislá nie len od štýlu jazdy, ale aj od terénu a samozrejme od rýchlosti auta a jeho odporu vzduchu. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že malé autá so slabšími motormi sú na zvýšenie záťaže a aj odporu vzduchu oveľa viac citlivé, ako silné motory. A teda slabé motory majú pri väčšej rýchlosti alebo vyššom aerodynamickom odpore väčší nárast spotreby paliva, než silné motory.

Bicykle na streche a spotreba auta

V minulosti som jazdieval s automobilom Škoda Favorit s motorom 1,3 litra benzín. Výkon motora bol cca 50 kW a za bežných okolností (jedna alebo dve osoby) jazdieval so spotrebou cca 6,5 litra benzínu na 100 km. Maximálna rýchlosť 130 km bola na hranici jeho možností, reálne sa pohyboval po bežných cestách tak 90 až 100 km/h a po diaľniciach som jazdieval cca 110 km/h. Počas dovolenkovej cesty s dvomi bicyklami na strešnom nosiči, kedy trasa cca 550 km viedla čiastočne po diaľnici a čiastočne po cestách 1. triedy pri rovnakých rýchlostiach stúpla spotreba na 9 litrov benzínu na 100 km/h.

V poslednom období jazdievam s autom strednej triedy o hmotnosti cca 1500 kg (prázdne) s motorom o objeme 2 litre, turbodiesel. Pri rýchlostiach na úrovni 110 km/h na bežných cestách a diaľniciach pri tempe do 140 km/h má s klimatizáciou spotrebu cca 6,7 l nafty na 100 km. Pri rovnakom spôsobe jazdy s dvomi bicyklami na strešnom nosiči vychádza spotreba na 7,2 litra s vetrom v chrbte a až 7,7 pri jazde v protivetre. Nárast spotreby nie vysoký, ale vplyv bicyklov a streche je evidentný.

Keď teda pôjdete na dovolenku a poveziete svoje dvojkolesové tátoše so sebou, počítajte so zvýšenou spotrebou. Ak nie ste nútený dodržať presný termín príjazdu, skúste zvoľniť tempo, ušetríte. O to viac, čím slabší motor má vaše auto. A pred naložením bicyklov na strechu nezabudnite z nich odmontovať spätné zrkadlá, osvetlenie alebo brašny či fľaše. Mohli by ste ich cestou stratiť a ak by pršalo, aj ich zničiť.

Po návrate mi napíšte v komentári pod článkom, aká bola vaša spotreba paliva s bicyklami na streche.

.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.