web analytics

Dojazdové koleso alebo plná rezerva?

defekt Kedysi v kufri každého auta bola bandaska s palivom a rezervné koleso, náradie na základnú opravu motora, sada žiaroviek… Dnes už žiarovky nie sú povinnou výbavou vozidla a rezervné koleso je často nahradené núdzovým dojazdovým kolesom a niekedy ani tým nie, len sadou na lepenie defektu. Ak je možnosť vybrať si, čomu dať prednosť?

Samozrejme záleží od auta, ktorým jazdíte, a miestom, kde sa pohybujete. Dojazdové, úzke koleso nebude problém vo veľkom meste, kde je všetko po ruke, vrátane pneuservisu. Na malom aute nie je rozdiel medzi šírkou štandardného kolesa a rezervou a maximálna rýchlosť pre dojazdovú rezervu 80 km/h je vyššia, ako limit rýchlosti pre mesto.

Iná situácia je na poldruhatonovom kombíku, kde takéto koleso pôsobí ako galuska z bicykla a v zákrutách treba byť opatrnejší pri jazde s ťažkým autom na úzkej gume. Najmä ak dostanete defekt cez víkend v noci na odľahlom mieste. V takom prípade je plnohodnotné koleso v kufri tým najlepším riešením. Síce musíte vyložiť celý obsah kufra, aby ste sa dostali k rezerve pod podlahou, ale po výmene kolesa môžete pokračovať v ceste plnou rýchlosťou a bez ďalšieho zdržania. A kto bol nútený urobiť v nepriaznivých podmienkach jazdu pár sto kilometrov na dojazdovke, iste mi dá za pravdu a tú galusku si čo najskôr nahradí plechovým diskom a pneumatikou štandardného rozmeru, hoci aj kúpenou ako jazdenou za pár eur. Ako rezerva úplne postačí, hlavne aby mala rozmery pneumatík zapísaných v technickom preukaze vozidla. Ideálna je pneumatika so zimným vzorom. V lete poslúži a v zime nerobí problémy. Pokiaľ sa vám nevojde do priestoru pre dojazdovú rezervu aj po vyňatí plastového krytu rezervy, kúpte si textilný poťah na koleso pre skladovanie a vozte rezervu v ňom. Vo veľkom aute úbytok priestoru kufra nebude tak citeľný, zato pomoc rezervy neoceniteľná.

Dôvodom, prečo výrobcovia dávajú do kufrov áut lepiacu súpravu namiesto rezervy, je úspora peňazí. Úspora peňazí na vás. Ja by som mal problém kúpiť si auto od výrobcu, ktorý sa snaží na mne ušetriť. Lepiaca sada vám môže pomôcť v prípade, že nabehnete na klinec a bezdušová pneumatika vám pomaly vyfučí. Vtedy použijete súpravu an opravu defektov, dierku po klinci zvnútra utesníte a pneumatiku dofúkate. Všetko je v poriadku, pokiaľ nedostanete na dlhej ceste do cieľa ďalší defekt…a lebo pokiaľ si gumu kompletne nerozsekáte na dierach, ktorými sú naše cesty po každej zime, a nie len po nej, dokonale posiate, pretože pre zmenu na nás ušetrila naša vláda, hoci dane dostala od nás pri každom tankovaní paliva či kúpe auta.

Pre mňa je jediným riešením plnohodnotná rezerva v kufri auta, ktorú na dlhšiu jazdu v noci alebo cez víkend dopĺňam ďalším kolesom z prezúvacej sezónnej sady, lebo aj v Čechách sú cesty ako ementál. Nie tak chutné, tak deravé. Lepiaca sada alebo spray je vhodný na opravy drobných dierok alebo pokrivení plechových diskov po príchod do najbližšieho pneuservisu.

.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.