web analytics

Po dialniciach Rakúska a Nemecka

Nedávno som písal o návšteve firmy BMW v Mníchove. Dostal som pár otázok, ako je to s cestou autom po diaľnici v Rakúsku a Nemecku. V skratke povedané „Dobre“. Dobre, čo sa týka kvality povrchu, pohodlnosti jazdy, značenia, odpočívadiel. No to ale nie je všetko, čo by sa dalo o diaľniciach našich západných susedov napísať.

Prvou vecou, čo potrebujete mať na rakúskych diaľniciach, je diaľničná nálepka. Pri krátkodobých cestách sa oplatí kúpiť desaťdňovú, ktorá v roku 2012 stojí 8 eur. Pokiaľ cestujete cez Bratislavu, kúpte si ju ešte v Bratislave, najlepšie asi na čerpacích staniciach OMV. Aby sa vám nestalo, že na poslednej pumpe za Petržalkou, takmer na hraniciach, ju nekúpite a potom už ste zrazu na hraniciach, kde bol (vraj dočasne) zastavený predaj nálepiek. Rakúšania sú na chýbajúce nálepky veľmi citliví a dajú to vašej peňaženke dosť pocítiť.

Z Bratislavy môžete ísť do Rakúska po starej ceste cez Hainburg a na diaľnicu sa dostanete vo Fischamende, ak sa chcete poobzerať po rakúskom vidieku. Oplatí sa v noci, určite nie cez deň, kvôli zvýšenej premávke. Vtedy radšej pokračujte z bratislavskej mestskej diaľnice na Jarovce/Kitsee. Cez Viedeň nemusíte, obchvat mesta začína vo Schwechate, ak cestujete na Graz alebo Linz a Nemecko, stále po diaľnici.

Rakúske diaľnice sú dvojpruhové, občas pri väčších mestách a pri dôležitejších križovatkách trojpruhové. Nesmie vás prekvapiť, že nie všade je odstavný pruh. No zato je tam hustá sieť núdzových odstavných pruhov a dobre sú značené. Rovnako je hustá sieť odpočívadiel. Značenie vás na nasledujúce upozorní zhruba 4 km vopred. Môžete bez problémov zaparkovať auto a oddýchnuť si, alebo sa v aute vyspať. Čo nie je dovolené, to je na takomto mieste kempovať. Väčšina odpočívadiel je komfortne vybavená. WC sú zadarmo, za sprchu zaplatíte 1 euro na 15 minút. K dispozícii sú aj automaty na kávu, čaj a nealko, zhruba za dvojnásobné ceny ako u nás. Nechýbajú informačné tabule, ako napr. o nutnosti vytvárať v strede diaľnice núdzový pruh pre sanitky a policajtov, ak sa rýchlosť kolóny znižuje a hrozí jej zastavenie.

Rýchlosť na cestách je obmedzená zákonom na 100 km/h a na diaľniciach na 130km/h. Premenlivým dopravným značením nad diaľnicou je často obmedzovaná na 100 alebo aj 80 km/h a milou drobnosťou je, že ak je obmedzenie trvalejšie, napr. pri výstavbe, tak je doplnené tabuľou s informáciou o dĺžke obmedzeného úseku. Tak sa napr. pred Salzburgom dozviete, že pomaly pôjdete 14 km. Vždy lepšie, ako čakať, kedy už konečne môžete dupnúť na plyn. Rakúšania sú dosť „zelení“ a preto sa vám môže stať, že v noci znížia na diaľnici rýchlosť, lebo majú pocit, že pri vysokej rýchlosti by ste obťažovali hlukom ľudí v neďalekej dedine alebo medvede v lese.

Na miestach s pravidelnými výskytmi hmly sú na krajnici namaľované biele polkruhy v pravidelných intervaloch a dopravné značky vás upozorňujú na zníženú rýchlosť podľa toho, koľko tých polkruhov v hmle vidíte. Čím menšia je viditeľnosť, tým nižšia max. povolená rýchlosť. Rozumné riešenie.

Po prejazde do Nemecka sa mení niekoľko vecí. Za prvé, max. povolená rýchlosť na diaľniciach nie je zákonom obmedzená, je len na niektorých miestach obmedzená dopravnými značkami, inak platí len doporučená rýchlosť dopravou značkou. Za druhé, bezplatné WC už nie sú, môžete zastaviť na odpočívadlách alebo čerpacích staniciach a za použitie WC zaplatíte cca 70 centov.

Jazda na úseku s neobmedzenou rýchlosťou je pohodová. Idete si tempom, ktoré určuje okolitá doprava, prípadne vaša nálada a v prípade, že predbiehate auto či malú kolónu vozidiel, dupnete na plyn toľko, aby ste bezpečne predbehli a mohli sa zaradiť späť do pravého jazdného pruhu a nemusíte sledovať tachometer, či pri tom neprekročíte stotridsiatku a či nejaký snaživý policajt vám nezabliká modročervenou diskotékou, za ktorú vám vystaví mastný účet. Pozitívny vplyv na psychiku vodiča je nepopísateľný.

Na nemeckých diaľniciach sa za jazdu osobným autom neplatí, hoci už uvažujú o spoplatnení. Je to opatrenie voči cudzincom, ktorí daňami neprispievajú na ich výstavbu. Domáci by mali potom mať úľavu na dani. Dúfajme, že s tým ešte nejaký rok počkajú.

Pokiaľ cestujete ďalej od hraníc, bude vás iste zaujímať, kde a za koľko môžete natankovať. Ceny sa neustále menia, ale vo všeobecnosti sa dá povedať, že hneď za hranicami je nafta (na tú jazdím ja) o pár centov lacnejšia, ako na Slovensku. No na diaľničných pumpách je o cca 10 drahšia, ako u nás. Oplatí sa vám zísť dole z diaľnice do mesta, môžete natankovať až o 15 centov na liter lacnejšie, ako na diaľnici. Dajte však pozor, v Rakúsku je veľa čerpačiek v noci zatvorených. Odporúčam vyhľadať si aktuálne ceny a otváracie hodiny na tejto adrese.

V Nemecku je nafta zase asi o 15 centov na liter drahšia, ako na rakúskych diaľniciach. Preto tankujte radšej v Rakúsku a nie blízko Salzburgu, kde sú ceny asi najvyššie v krajine. Pokiaľ sa vraciate v noci domov, pumpy v Hainburgu budú zavreté, odporúčam tankovať vo Schwechate, kde je viacero púmp otvorených nonstop.

Pokiaľ dodržiavate predpisy, nemali by ste mať problémy s políciou. Nezabudnite, že v Nemecku, okrem max. povolenej rýchlosti merajú aj odstupy medzi vozidlami, nechajte si dve, radšej tri sekundy pred autom idúcim pred vami. Odmenou vám bude pohodlná cesta po kvalitných diaľniciach a s rakúskou naftou zrejme aj nízka spotreba. Na mojom 2.0 TDCi Mondeu mávam doma tak 6,3 l/100 bez klímy a v Rakúsku mi vyšlo 5,6 a pri spiatočnej ceste (zarátané zápchy v Mníchove) 5,9 l/100 km. Niektorí tvrdia, že je to tým, že ich cesty sú rovné a nie hrboľaté, ako naše, preto sa autu lepšie ide a za menej.

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.