S príchodom chladných dní a snehu na položenú otázku odpovedajú motoristi vcelku rozhodne. Jedna skupina volá „Áno!“ a druhá zas „Nie, netreba!“ Niektorí vodiči nedajú bez zimných pneumatík ani kilometer, druhí sa vyberú na ošúchaných letných na Donovaly. Motoristické magazíny nás pravidelne zahŕňajú testmi zimných pneumatík a doporučení na nákup a zákonodarci sa v pravidelných intervaloch snažia uzákoniť všeobecnú povinnosť zimných pneumatík v zimných mesiacoch bez ohľadu na meteorológov. Tak používať ich alebo nie?
Sú šoféri, ktorí spomínajú ma časy Škodoviek 100 L a na nich Barum OR6, s ktorými jazdili vždy a vyšli všade a nikoho nenapadlo, že by mohli byť aj nejaké zimné gumy. Ja si zas pamätám na otcovu Volgu GAZ 21 a zimné gumy s hrotmi, ktorá sa tiež nikdy a nikde nezastala. Ako je to možné, také dve rozdielne skúsenosti?
Významnú úlohu bude v aute hrať tá súčiastka medzi volantom a sedačkou. Teda vodič, jeho znalosť vozidla aj vodičské skúsenosti. A nepochybne aj to, kde vodič s autom jazdí. Iné to bude v novembri v okolí Dunajskej Stredy a iné vo februári na horách. A rozhodujúce je aj to, či auto je používané príležitostne a teda v prípade zhoršenia počasia je možné ho nechať zaparkované, alebo je treba jazdiť dennodenne bez ohľadu na počasie, teplotu a stav snehu. Skúsený vodič vie, že na pneumatikách s málo výrazným dezénom bude musieť jazdiť na snehu pomalšie, brzdná dráha je výrazne dlhšia a nemôže „rezať“ zákruty, pretože nemá k dispozícii také trenie pneumatiky a vozovky, ako na teplom asfalte. A tiež že v kopci nemôže prudko šliapať na plyn a nesmie zastať, lebo inak sa už nepohne.
Keďže však cesty sú plné áut a medzi nimi je veľa vodičov s málo skúsenosťami, nejazdíme v ideálnom prostredí a občas potrebujeme pribrzdiť, aj keď sa nám to nehodí a občas v kopci zastať, hoci sa nám to nepáči. A oveľa lepšie, ľahšie a aj bezpečnejšie je to na pneumatikách, ktoré boli pre takéto podmienky navrhnuté.
Prečo sú zimné pneumatiky lepšie
Materiál zimných pneumatík je navrhnutý tak, aby pri teplotách okolo nuly alebo pri mraze pneumatika mala lepšiu adhéziu k vozovke, ako letná, ktorá je tvrdšia (a zimná sa v lete zase skôr zoderie). A dezén pneumatiky má tvar, aby koleso na snehu dobre zaberalo a súčasne aby sneh a špina z vozovky, posypu a podobne sa z dezénu odstredivou silou ľahko dostávali pri otáčaní kolesa von.
Aby toto všetko dobre fungovalo, musí mať dezén určitú hĺbku. Osobne si myslím, že jeho výška určená zákonom je skôr výsledkom obchodných záujmov ľudí zastúpených poslancami, ako výsledkom výskumu odborníkov. Ako inak by sa mohlo stať, že v Českej republike je jeho hodnota 4 mm a na Slovensku 3 mm. Pritom rozdiel v podnebí medzi oboma štátmi je minimálny. V Rakúsku majú vyššie hory a iste aj viacej snehu, preto majú minimálnu výšku dezénu zimnej pneumatiky tiež vyššiu, ako na Slovensku, čo využívajú priekupníci s ojazdenými pneumatikami a vozia ich k nám, kde môžu pomôcť odľahčiť rozpočet ľuďom, ktorí jazdia menej a môžu dojazdiť pneumatiky na úroveň danú našimi predpismi.
Uvedomiť si, aké má auto, aké má schopnosti, aký je stav vozovky a všetky ostatné okolnosti je povinnosťou vodiča automobilu. A tomu prispôsobiť rýchlosť a spôsob jazdy. Lenže pre niektorých vodičov sú „problém“ nie len predpisy,a le aj používanie zdravého rozumu, takže tu máme neustále nové a nové zákony, predpisy a povinnosti. A kvôli ľuďom, ktorí vyjdú na cestu na ojazdených letných gumách aj v hustom snežení tiež zákonnú povinnosť používať zimné pneumatiky (s označením M+S, prípadne snehovou vločkou) vždy, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu alebo ľadu.
Kto mal možnosť skúsiť si jazdu na jednom aute v zime aj na letných aj na zimných pneumatikách, mi dá iste za pravdu, že zimné pneumatiky prinášajú výhodu a bezpečnejšiu jazdu. Ideálne je mať ich na druhej sade diskov a na začiatku zimy a na jej konci len prehodiť kolesá, čo sa dá aj pred panelákom či v garáži. Len nezabudnite si dať kolesá predtým vyvážiť. Ale aj výmena kolies v servise nie je nejak extra drahá a je to rýchlejšie.
Pre ľudí, ktorí najazdia málo kilometrov (povedzme tak 5 tis km za rok) sa môže zdať investícia do dvoch sád pneumatík vysoká. Pokiaľ naozaj jazdia málo, len príležitostne a v zlom počasí môžu cestu o pár dní odložiť, prídu im vhod takzvané celoročné pneumatiky. Je to kompromis medzi letnou a zimnou so všetkými dobrými, ale aj zlými vlastnosťami a treba na to pamätať. V lete by ste si nemali dovoliť na nich pretekať, lebo nemajú až takú dobrú priľnavosť v zákrutách či brzdení (sú mäkšie), ako letné gumy a tiež ani v zime (sú tvrdšie, ako zimné). Nezabudnite, že aj na celoročných pneumatikách musíte mať na vozovke pokrytej snehom alebo ľadom dezén minimálne 3 mm vysoký, inak stačí nad 1,6 mm.
3 komentáre
Sú už povinné http://www.epi.sk/366/Novy-zakon-o-cestnej-premavke-ucinny-od-1-2-2009_12412.aspx
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_8_2) AppleWebKit/537.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/22.0.1229.94 Safari/537.4
Áno, tak ako píšem v článku.
Citácia z tvojho linku:
Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič môže na takýchto cestách použiť iba vozidlo vybavené pneumatikami so zimným dezénom. Povinnosť platí pre osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 t, ktoré musia mať takúto výbavu na všetkých nápravách. Ostatné vozidlá určené na prepravu osôb a nákladu musia mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav.
Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:16.0) Gecko/20100101 Firefox/16.0
O tom, že používanie zimných pneumatík na vozidle má skutočný význam sa presvedčil dnes už snáď každý šofér motorového vozidla, pretože stačí, ak teplota klesne k bodu mrazu, trošku zaprší či zasneží, a na vozovke sa všetci, ktorí ešte nemáme prezuté letné pneumatiky za zimné cítime ako na klzisku. Preto odporúčam všetkým motoristom prezuť pneumatiky čo najskôr.
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_8_2) AppleWebKit/537.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/22.0.1229.94 Safari/537.4